Keynote sprekers 2016

Helen Bingham


Keep Britain Tidy pakt het slim aan
Sinds 1952 is Keep Britain Tidy overzee een gevestigde naam op zwerfafvalgebied. De organisatie organiseert succesvolle opruimacties, ontwikkelt slimme campagnes en gaat brede samenwerkingsverbanden aan voor een schonere UK.

Op verschillende fronten voert Keep Britain Tidy (KBT) diverse campagnes, vertelt communicatiemanager Helen Bingham. KBT is een goede doelenorganisatie zonder structureel budget van overheden of bedrijven en moet het daarom vaak slim en low-cost opereren.

Betrokkenheid creëren met plezier
“Mensen activeren en betrokkenheid creëren is een belangrijk instrument voor ons. Onze jaarlijkse Great British Spring Clean is zo’n campagne. Zeker vorig jaar was het een groot succes, toen we voor de 90e verjaardag van de Koningin het thema Clean for the Queen hadden. Hier deden zo’n 250.000 mensen aan mee.” In deze campagnes bleek het ‘plezier’ om met elkaar op te ruimen een belangrijke stimuleringsfactor.

Brede samenwerkingen aangaan
Om hun slagkracht groter te maken zoekt KBT een brede samenwerking met verschillende (milieu)organisaties in heel Groot-Brittanië. Ook werkt de organisatie samen met bedrijven als Mc Donalds en Kentucky Fried Chicken. Met hun financiële steun ontwikkelen ze vaak slimme en creatieve campagnes en pitchen die aan gemeenten in de hoop ze daarna te kunnen verkopen. “Een voorbeeld is Bin It for Good. Een ontwikkeld initiatief met Wrigley, waarbij meer afval in de bak ook meer geld voor een goed doel betekent. De resultaten zijn, vooral in kleine steden, goed en binnenkort starten we hiervoor een derde pilot.”

Zwerfafval blijft prioriteit
Bingham mikt voor de volgende Spring Clean op 500.000 deelnemers en is gematigd positief over de toekomst. “Het blijft een strijd, zoals waarschijnlijk overal. Door onze Amerikaanse eet- en drinkgewoonten is er veel meer consumptie onderweg, maar de zwerfafvalcijfers zijn stabiel. Het is noodzakelijk dat zwerfafval een prioriteit blijft, maar gelukkig heeft wat we doen ook wel succes.”

Keep Britain Tidy

  • Opgericht door het Women’s Institute in 1952.
  • Onafhankelijke goede doelenorganisatie zonder structurele fondsen.
  • Werkt samen met organisaties, lokale overheden en bedrijven als Mc Donalds en Wrigley.
  • Brand awareness is 80%, veel campagnes zijn prijswinnend, zoals We're Watching You.
  • Nationale thema’s als Eco-Schools, Blue Flag Award (stranden) en Green Flag Award (parken).

 


Ruud Veltenaar


Zwerfafval, wat is dat eigenlijk?
Omdenker Ruud Veltenaar wil dat we verder kijken dan zwerfafval als het gaat om problemen oplossen. Met een gekantelde blik kunnen we nieuwe richtingen in slaan voor een betere wereld.

Acties om zwerfafval op te ruimen zijn mooi, maar ook een vorm van symptoombestrijding. Voor de aanpak van het echte probleem moeten we verder kijken.

Van output naar impact 
“Onze huidige samenleving is gebaseerd op de dimensies input, throughput en output,” zegt Veltenaar. Dat werkt volgens hem alleen maar hebzucht in de hand. “De bedrijven van de 21e eeuw zullen meer worden beoordeeld op hoeveel meerwaarde en impact zij hebben op het algemeen belang.” Anders kijken is ook breder kijken: “Zwerfafval is niet alleen een papiertje of kauwgom op straat”, redeneert hij. Hij  laat een scheepswrakken-kerkhof en een ‘electronic graveyard’ in Afrika zien. “Ook zwerfafval.”

Belonen en straffen
Om anders te kijken is het nodig dat we ons bewust worden van de problemen en de grotere verbanden. Instrumenten om dit bewustzijn te activeren zijn de wortel en de stok: belonen en straffen. “De grootste wortel is educatie. Met kennis wordt duidelijk wat de kern van onze problemen is, maar ook dat we daarmee iets kunnen doen om ze oplossen.” In een trailer van de klimaatfilm ‘Before the flood’ wordt dit bevestigd.

Wees een voorbeeld
Omdenken betekent anders kijken en de dingen dan ook anders benoemen. “Vervang het woord problemen bij klimaat- en milieuproblemen door geweld en mensen gaan er al anders naar kijken.” We moeten het volgens Veltenaar met elkaar doen. Super-ego’s moeten plaatsmaken voor holistisch leiderschap. Controle door de overheid zal veranderen in wederzijdse afhankelijkheid. Kapitaal moeten we niet meer uitdrukken in een financiële, maar in cultureel-creatieve waarden. Veltenaar heeft veel vertrouwen in de nieuwe generatie(s). Hij vraagt de zaal na te denken wat je eigen bijdrage kan zijn en tot slot parafraseert hij woorden van Ghandi. “Iedere positieve verandering begint bij jezelf. Maak een begin en wees daarmee een voorbeeld.”

 

 

Meld u aan voor het digitaal magazine

Altijd op de hoogte van het laatste zwerfafvalnieuws.