Keynoteprekers

 

Johanna Ragnartz van Håll Sverige Rent: "Zet in op educatie en bewustwording"

In Zweden heeft iedereen het recht om in de natuur te verblijven. Dit betekent ook dat iedereen moet zorgen voor de natuur en geen afval moet achterlaten. Johanna Ragnartz van Håll Sverige Rent probeert daar op verschillende manieren de jongere generaties bewust te maken en te houden.

Håll Sverige Rent heeft vorig jaar vier soorten maatregelen genomen om de aandacht te vestigen op een schone omgeving.

‘Een quiz-trail in natuurparken creëert meer bewustwording bij de jeugd’

In Zwedens vele natuurgebieden heeft Håll Sverige Rent als voorlichtings- en educatiemiddel een quiz-trail opgezet voor kinderen. “Al wandelend krijgen kinderen en hun ouders op verschillende plekken informatie en vragen over de natuur.”

‘We hebben 10.000 ton afval ingezameld met zichtbaar opgehangen afvalzakken’

Voor mensen die de natuur ingaan heeft Håll  Sverige Rent bij de ingangen doorzichtige bakken met vuilniszakken opgehangen. Die kunnen mensen meenemen en gebruiken om hun afval in te doen. Met de lokale gemeenten is afgesproken dat de zakken ook weer worden opgehaald bij de verzamelpunten. Ragnartz: “Vorig jaar is zo 10.000 ton afval ingezameld.”

‘Een postercampagne om te laten zien hoe mooi Zweden is’

Voor extra bewustwording is Håll  Sverige Rein een postercampagne gestart met foto’s van de Zweedse natuur en de pay-off ‘please, leave nothing but a footprint’. Bekende Zweden zijn daarbij ingezet als ambassadeurs. “We hebben daarnaast een wedstrijd uitgeschreven om zelf foto’s te maken van de natuur die ze bezochten. De winnende foto werd in een mooi magazine geplaatst.”

‘Een hippe afvaltas van Fjällraven maakt opruimen nog leuker’

"Een zwerfafvalvrije omgeving moet niet alleen weer ‘normaal’ worden, afval opruimen mag ook leuk zijn. Om jongeren extra aan te spreken heeft Håll  Sverige Rein met outdoormerk Fjällraven een hippe en recyclebare nylon ‘litterbag’ ontworpen in vijf verschillende kleuren. En met succes! De 10.000 stuks die via een winkelketen gratis werd verspreid waren binnen een week op." 

 

 

Pacelle van Goethem: "Je kunt iets wel ten diepste voelen, maar dan moet je nog tot actie overgaan."

Pacelle van Goethem is onderzoeker, trainer en schrijver van het boek ‘IJs verkopen aan Eskimo’s’. Ook is ze veelgevraagd spreker over overtuigen, stem en invloed. Op Het Rendement van Schoon deelde ze haar tips voor meer overtuigingskracht.

“Het eerste dat je moet doen als je iemand wilt overtuigen is dat je die persoon ontspant. Dat is een biochemisch proces dat zich in de hersenen voltrekt waarbij de ander gaat denken: “Ik wil me voor jou openstellen. Ik wil naar je luisteren.” Er is een leuk voorbeeld uit Top Gear. Dan stonden ze met zijn allen voor het Cool/ Uncool bord. Toen zei iemand. “Ik vind deze auto cool.” Waarop Jeremy Clarkson zei: “Maar jij komt uit Nederland, dus naar jou gaan we überhaupt niet luisteren.” Wat je vertelt moet de ander okay vinden, het moet in zijn of haar wereldbeeld passen. Het is heel complex om erachter te komen wat de ander okay vindt. Iets moet belangrijk genoeg worden om over na te denken. Daarom is het zo belangrijk dat iemand ontspant en zich voor je open stelt."

'Slim stemgebruik helpt'

“We doen veel onderzoek met opnames waarbij we acteurs hun stem laten veranderen. Die laten we vervolgens aan mensen horen. Dan mogen ze bedenken hoe die mensen eruit zien, maar ook wat voor typ het is. Steevast komen daar dezelfde denkbeelden uit. Men vindt vaak hetzelfde van iemand op basis van een stem. Mensen met een hoge stem worden als jong en sympathiek ervaren. Mensen met een lagere stem ervaart men als autoritair, gezaghebbend en vertrouwenwekkend. Maar als ik met een lage stem vraag of je ook op m’n feestje wil komen zeg je waarschijnlijk ja, maar loop je niet over van enthousiasme. Hoog- en laag stemgebruik hebben hun eigen voor- en nadelen.”

'Steek er nog eentje aan'

“Ik denk dat een overtuiging ontstaat uit een heel complexe combinatie van onze opleiding, cultuur, het gedrag in de omgeving en eerdere ervaringen. Vaak gaat het ook om een herhaling van eerdere overtuigingen. Gewoonten zijn makkelijk te verdedigen. In onze keuzes kijken we onbewust naar wat anderen doen. Mensen houden van consistentie, houden graag vast aan iets waarin ze eerder hebben toegezegd. Je kunt iets wel ten diepste voelen, maar dan moet je nog tot actie overgaan. Neem hoe men nu kijkt naar roken als voorbeeld. Als veel andere mensen en mensen uit je eigen omgeving iets doen, dan ben je eerder geneigd mee te doen. Vroeger was roken cool, nu vindt men het een beetje sneu. Die beeldvorming zou nu moeten ontstaan rondom zwerfafval.”  

Bekijk hier de samenvatting van de congrespresentatie van Pacelle

Meld u aan voor het digitaal magazine

Altijd op de hoogte van het laatste zwerfafvalnieuws.